ΦΑΡΟΣ ΠΑΠΑΣ ΙΚΑΡΙΑ www.faroi.com

ΦΑΡΟΣ ΨΑΡΟΜΥΤΑΣ

Τετάρτη, 4 Μαρτίου 2009

Οι Φάροι της Ελλάδας σε συλλεκτικό ημερολόγιο


Από την Ελληνική Θαλάσσια Ένωση και με φωτογραφικό υλικό που παραχωρήθηκε από την Υπηρεσία Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού, εκδόθηκε επιτοίχιο ημερολόγιο για το 2009 με θέμα τους πέτρινους Ελληνικούς Φάρους. Για τους λάτρεις της ναυτικής μας ιστορίας και παράδοσης, το ημερολόγιο θα προσφέρεται δωρεάν από τα γραφεία της Ελληνικής Θαλάσσιας Ένωσης από την επόμενη εβδομάδα (σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων). Η ιστορία των Φάρων:Ο πρώτος γνωστός φάρος στην ιστορία κατασκευάστηκε το 246 π.Χ, από τον αρχιτέκτονα Πτολεμαίο Β' τον Φιλάδελφο, στην νησίδα Φάρος, στο ΒΑ άκρο του λιμένα της Αλεξάνδρειας. Είχε ύψος 157 μέτρα και η φωτοβολία του άγγιζε τα 30 ναυτικά μίλια φωτίζοντας τις ακτές και βοηθώντας την ναυσιπλοΐα.
Η λειτουργία του σταμάτησε το 1303 μ.Χ. μετά από ισχυρή σεισμική δόνηση. Το 1326 άρχισε η μερική κατάρρευση του ώσπου το 1349 κατέρρευσε ολοκληρωτικά.Η ίδρυση και η λειτουργία των φάρων συνδέεται με την γεωγραφική θέση κάθε χώρας και οι ανάγκες της ναυσιπλοΐας επέβαλαν από τις αρχές του 19ου αιώνα την ανάπτυξη ενός οργανωμένου δικτύου φάρων που θα προστάτευε όσους έπλεαν στα στενά περάσματα, σε περιοχές με επικίνδυνες ξέρες και υφάλους και θα τους καθοδηγούσαν στα λιμάνια.Δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένο από πότε άρχισε να λειτουργεί η Υπηρεσία Φάρων, ούτε που υπαγόταν αρχικά. Στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας με την βοήθεια των τοπικών αρχών άρχισε την τοποθέτηση φανών στις εισόδους των λιμανιών και ο πρώτος φάρος άναψε το 1829-1830 στο λιμάνι της Αίγινας πλησίον της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου.Το 1831 άρχισαν να κτίζονται οι πρώτοι πέτρινοι Φάροι (Σπέτσες -Κέα) (φωτο 1 &2) και μέχρι το 1887 λειτουργούσαν περίπου 53 φάροι. Από το 1848 έως το 1856 συντηρούνταν με μέριμνα του κράτους, ένας φάρος στη νησίδα Γαιδουρονήσι Σύρου (ο μεγαλύτερος κυκλικός πύργος μέχρι σήμερα με 125 σκαλοπάτια φωτο 3) δυο φανοί στον Πειραιά, ένας στην Αίγινα και ένας στην Κέα (φωτο 4).Το 1887 η Υπηρεσία Φάρων υπαγόταν στην αρμοδιότητα των Υπουργείων Εσωτερικών και Ναυτικών, έχοντας ως μοναδική αρμοδιότητατην διοίκηση του προσωπικού των Φάρων και τον εφοδιασμό, μεαποτέλεσμα την κακή λειτουργία του τότε δικτύου. Αργότερα, η υπηρεσία φάρων υπήχθη εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Ναυτικών, ως ανεξάρτητο τμήμα του.Από τα τέλη του 190ου και τις αρχές του 20ου αιώνα ο Στυλιανός Λυκούδης, Διευθυντής της Υπηρεσίας Φάρων (ο νεότερος αξιωματικός που εισήχθη στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού, και ο γηραιότερος που αποστρατεύτηκε), με τις οδηγίες του ώθησε σημαντικά την επέκταση του φαρικού δικτύου στον Ελλαδικό χώρο.Το 1905 ο Σουηδός μηχανικός Γουστάυος Νταλέν επινόησε τη μέθοδο αυτόματης αφής με ασετιλίνη και οι λεγόμενοι φάροι τύπου ΑGΑ έδωσαν μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη του φαρικού δικτύου και επέτρεψαν μετά από μακροχρόνιες δοκιμές να φωτιστούν τα δυσπρόσιτα σημεία. Ο Γουστάυος Νταλέν τιμήθηκε με το βραβείο Nόμπελ το 1912.Το 1910 η Υπηρεσία Φάρων συγχωνεύθηκε με την Υδρογραφική Υπηρεσία, ενώ το 1919 διαχωρίστηκαν εκ νέου και έγινε ανεξάρτητη διεύθυνση υπαγόμενη απ' ευθείας στον Υπουργό Ναυτικών. Έως το 1940 η Υπηρεσία Φάρων έδρευε στο Υπουργείο Ναυτικών όπου και μεταφέρθηκε στον Πειραιά, στην θέση στην οποία βρίσκεται μέχρι σήμερα.Η απελευθέρωση βρήκε το Φαρικό Δίκτυο τελείως κατεστραμμένο και στο τέλος του 1944 λειτουργούσαν μόνο 28 πυρσοί εκ των οποίων οι 19 επιτηρούμενοι. Από το 1945 άρχισε η προσπάθεια αποκατάστασης του φαρικού Δικτύου, με αποτέλεσμα στο τέλος του 1953 το Φαρικό Δίκτυο να αποτελείται από 445 πυρσούς από τους οποίους οι 94 ήταν επιτηρούμενοι. Στο τέλος του 1955 το Φαρικό Δίκτυο αποτελείτο από 500 πυρσούς εκ των οποίων οι 74 ήταν επιτηρούμενοι. Έκτοτε, το Φαρικό Δίκτυο ανεπτύχθη έτσι την 31 Δεκεμβρίου του 1960 αποτελείτο από 611 πυρσούς εκ των οποίων οι 74 ήταν επιτηρούμενοι.Το 1959 ο φάρος της Ψυτάλλειας ( μετετράπη σε ηλεκτρικό, με εφεδρικό μηχάνημα ασετιλίνης. Με την μετατροπή αυτή η φωτιστική ισχύς του φάρου δεκαπλασιάστηκε και ανήλθε σε 500.000cd. (καντέλες - μονάδα μέτρησης φωτός).Το 1960 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση 2 τελείως σύγχρονων ραδιοφάρων κατευθύνσεως στην Θεσσαλονίκη και τον Αξιό (επί της νησίδας ΚΑΒΟΥΡΑΣ).Σήμερα η Υπηρεσία Φάρων έχει ως αποστολή, να εισηγείται, κατασκευάζει, εφοδιάζει, επισκευάζει, συντηρεί και λειτουργεί, το σύνολο του Φαρικού Δικτύου του Ελλαδικού χώρου (φάρους, φανούς, φωτοσημαντήρες και παντός είδους φωτιζόμενα ενδεικτικά σημεία, αρμοδιότητος της), να ενημερώνει την Υδρογραφική Υπηρεσία (ΥΥ), επί συναφών με τους εν λόγω πυρσούς θεμάτων, προς έκδοση και δημοσίευση σχετικών αγγελιών στους ναυτιλλόμενους και να συνεργάζεται μαζί της, για τη σύνταξη και δημοσίευση του Φαροδείκτη Ελληνικών Ακτών, με σκοπό την ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα Αναλυτικά σήμερα το Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο αποτελείται από :
Σταθεροί Φανοί 239Αναλάμποντες Πυρσοί 1.018Επιτηρούμενοι Φάροι 58Φωτοσημαντήρες 145Σχεδίες - Πλωτοί Στόχοι 2RACΟΝ 2
Σύνολο 1.464
Οι παραπάνω πυρσοί λειτουργούν με τις ακόλουθες πηγές ενέργειας:
Πυρσοί με Ηλιακή Ενέργεια 1.114Πυρσοί με ηλεκτρικό ρεύμα ΔΕΗ 350
Σύνολο 1.464
Εγκατεστημένοι στις Ελληνικές ακτές συνολικού μήκους 18.400 χλμ συνθέτουν ένα από τα μεγαλύτερα φαρικά δίκτυα του κόσμου, δεδομένου ότι το μήκος των ακτών είναι 7 φορές μεγαλύτερο από αυτό της Γαλλίας (2.700χλμ) και αντιστοιχεί στα 7/10 του μήκους της Αφρικανικής Ηπείρου. Όλοι είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι χρησιμοποιώντας ως πηγή ενέργειας την ηλιακή κατά 70% και το ηλεκτρικό ρεύμα κατά 30%.Στα πλαίσια της προσπάθειας εκσυγχρονισμού των παρεχομένων υπηρεσιών, η Υπηρεσία Φάρων σε συνεργασία με το ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, εκπόνησε μελέτη και προέβη στην πιλοτική εγκατάσταση ενός συστήματος τηλεπαρακαλούθησης και τηλεελέγχου σε 5 Φάρους. Σκοπός του πιλοτικού προγράμματος είναι η παρακολούθηση της λειτουργίας του και η εξαγωγή συμπερασμάτων τα οποία θα αποτελέσουν την βάση ώστε μελλοντικά να υλοποιηθεί η σύνδεση όλων των ελληνικών Φάρων σε ένα ενοποιημένο δίκτυο ελέγχου λειτουργίας. Τέτοια συστήματα χρησιμοποιούνται σε πολλές χώρες του κόσμου οι οποίες διαθέτουν εκτεταμένες ακτογραμμές και κατά συνέπεια μεγάλο αριθμό Φάρων όπως: ΗΠΑ, Χιλή, Καναδάς, Αγγλία, Ιταλία, Νορβηγία, Εσθονία, Αυστραλία κ.α.Ό έλεγχος λειτουργίας όλων των φάρων γίνεται με απευθείας συνεννόηση με τις κατά τόπους λιμενικές αρχές οι οποίες ενημερώνουν στην Υπηρεσία Φάρων για σβέσεις πυρσών ώστε να ληφθούν άμεσες ενέργειες αποκατάστασης. Κατόπιν, η Υπηρεσία Φάρων ενημερώνει την Υδρογραφική Υπηρεσία ώστε να εκδόσει προαγγελία για τους ναυτιλλομένους μέσω ΝΑUTEX. Η λειτουργία των επιτηρουμένων Φάρων γίνεται από τους φαροφύλακες που υπηρετούν σε κάθε φάρο, 80 τον αριθμό σε 57 επανδρωμένους.Η Υπηρεσία Φάρων στελεχώνεται από ανώτερο, κατώτερο στρατιωτικό προσωπικό και από πολιτικό προσωπικό.Η διάρθρωση εχει ως εξής:
ΔιοικητήςΥποδιοικητήςΔιευθύνσεις(Διεύθυνση Διοίκησης, Διεύθυνση Επιχειρήσεων Φαρικού Δικτύου, Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης, Διεύθυνση Οικονομικής μέριμνας)Aνεξάρτητα γραφεία (Υγιεινής και Ασφάλειας, Εθιμοτυπίας, Δικαστικών Yποθέσεων, Γραμματεία)
Ο εφοδιασμός, και η συντήρηση όλου του φαρικού δικτύου εκτελείται κάθε χρόνο από αρχές Μαρτίου έως και τέλη Οκτωβρίου, και όλη η Ελλάδα είναι χωρισμένη σε δέκα τομείς. Σε κάθε επιθεώρηση των παραπάνω πρτιοχών με την συνδρομή των δυο Φαρόπλοιων ΠΦΑ ΛΥΚΟΥΔΗΣ - ΠΦΑ ΚΑΡΑΒΟΓΙΑΝΝΟΣ επιβαίνει εξειδικευμένο τεχνικό συνεργείο της Υπηρεσίας Φάρων αποτελούμενο από έναν επικεφαλή Αξιωματικό και υπαξιωματικούς. Κατά τους χειμερινούς μήνες πραγματοποιούνται έκτακτες αποστολές με τα χερσαία μέσα που διαθέτει η Υπηρεσία για αποκαταστάσεις βλαβών, ανασυντάξεις φωτοσημαντήρων σε διαύλους, καθώς και άλλες εργασίες όπου απαιτούνται.Σήμερα υπάρχουν 120 πέτρινοι Φάροι και γίνεται προσπάθεια να αναστηλωθούν - επισκευασθούν . Για το σκοπό αυτό έχουν συμπεριληφθεί 46 Φάροι στο ΕΣΠΑ Δ' ΚΠΣ. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η επισκευή του Φάρου στο ακρωτήριο Ταίναρο Λακωνίας ο οποίος βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο της Ηπειρωτικής Ευρώπης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί η σημαντικήευαισθησία που επιδεικνύουν ορισμένοι ιδιώτες με την συνδρομή τους στην επισκευή κάποιων Φάρων.Από το 1981 η Υπηρεσία Φάρων είναι μέλος του IALA ο οποίος είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με 200 μέλη σε όλο τον κόσμο, και αποτελείται από Φαρικούς οργανισμούς, εταιρίες κατασκευής φαρικού υλικού και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού από όλο τον κόσμο, που δίνει τη δυνατότητα να συγκρίνουν τις εμπειρίες και τα επιτεύγματα τους. Ιδρύθηκε το 1957, και αποφάσισε την καθιέρωση ενός ενιαίου συστήματος ναυτιλιακής σήμανσης επί τη βάση του σύγχρονου υλικού και της αποκτηθείσας πείρας.Η Υπηρεσία Φάρων συνεχίζει το έργο της προσπαθώντας να είναι αρωγός πάντα στο πολύτιμο έργο των ναυτικών στα ελληνικά πελάγη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου